Ma-lok og provuttak (Järnväg allmänt)

av Per Ljungberg, Friday, July 25, 2014, 19:35 (3557 dagar sedan) @ daniel

Det runda uttag som bilden visar var nog i den ände som anslöts i centralen. Den andra änden som anslöts på provuttaget ser ut på annat sätt. Jag har varit med om att använda kabel och provuttag när vi kollade NJ:s Ra 987 för ett antal år sedan.
Numera har vi ingen provspänning i stallet då NJ skulle få betala en rundlig summa per år för att få behålla denna facilitet som vi mycket sällan använt. Man kan faktiskt prova en hel del utan att ha kompressor och ventilatorer igång. Den mesta effekten genom provuttaget går åt att driva dessa motorer. Att däremot ha ett uttag för att mata laddningslikriktaren med spänning från ett vanligt 230V 50 Hz uttag är mycket viktigt vid provning så att man kan kontrollera förreglingar mm utan att befara att batteriet urladdas. Kan också vara bra för att underhållsladda batteriet vid längre tids stillestånd. Detta gäller Ra-lok, men jag tror att det är motsvarande på Ma-lok. De är ju från samma tidsepok.
PLj


Hela tråden: