Användningen av ramstans (Fordon: lok)

av Jan Langstrom, Friday, July 25, 2014, 21:44 (3557 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Ångloken har haft det länge, även på enskilda delar. Det har hävdats här tidigare att tendrarna började märkas ca 1890, men det kan vara så att de var märkta tidigare och att det var central registrering av individerna som började då. På de äldre SJ-lok som finns i Gävle finns ramstansar som i då avslöjar delarnas identitet vilken framförallt på tendrarna inte alltid (t.o.m sällan) är identiskt med de påmålade numren.
På de kvarvarande England-loken (1863-67) på Ffestinog-banan finns George Englands tillverkningsnummer instansat, enligt en artikel i deras medlemsblad. George England lär ha börjat sin lokserie på 101 eller så.

Att ångloken har det på delar, som vevstakar m m, vet jag, men var på ramen kan man se ett nummer på ett ånglok (exempelvis litt B och E)?

Hur var det då på elloken? Vi har ju inte hittat någon stans på de fyra lok som är bevarade med nummer under 100 (1, 2, 27 och 31).


Hela tråden: