Nohab VD Odelberg minnesanteckningar 1961 (Järnväg allmänt)

av Bertil Bengtsson, Friday, July 25, 2014, 22:03 (3556 dagar sedan) @ BD

Min far berättade för länge sedan (1961? - i samband med leverans av T43:orna, om jag inte missminner mig) att det (då) var ett tämligen frostigt förhållande mellan NOHAB och SJ.
Den brevväxling vi kan se här tycker jag bekräftar detta, även om tonen i breven är korrekt och vänlig ("Broder!" osv).
Likaså, i samband med leveransen av T4:orna fem år tidigare gjorde Alström en ganska skarp reflektion gentemot NOHAB, rörande "bristande kvalitét" på det elektriska kopplingsschemat. Idag finns just detta Alströms konstaterande hos Järnvägsmuseet i Gävle som "driftdokument" för T4-loken.

När jag de senaste åren läst och tittat på en massa NOHAB-dokument, slår det mig att NOHAB var slarviga med dokumentation om offererade eller levererade lok.
Exempelvis, både ram och korgar är omkonstruerade för My/Di3-loken, de fyra första My och den första Di3 var av visst mekaniskt utförande - och alla följande My och Di3 av ett något annat mekaniskt utförande (som inte syns utanpå). Men när NOHAB gjorde "offertritningen" till My 1105 samt 1106 och följande ändrade man inte ritningen - utom att man ritade om motorluckorna! Resten i ritningarna var fortfarande My 1101-1104... Inklusive tvärsnittet, med motor 567B (som därvidlag var olik 567C, som installerades på alla senare lok). Slarvigt tycker jag.
Bertil Bengtsson

Låst
1464 visningar

Hela tråden: