Ma-lok og provuttak - oppklaring så langt (Järnväg allmänt)

av Per Wirback, Monday, July 28, 2014, 15:08 (3553 dagar sedan) @ Morten Tranøy

Hei alle sammen som har svart i denne tråden.

først et par avklaringer -
1. Vi snakker om to forskjellige tilkoblingskontakter på loket og det er -

2. Tilkobling fra ekstern strømkilde når loket er avställd
3. Provstrøm for testing av ulike saker i loket etter f eks reparasjon

Slik jeg har sett kontaktene så er kontakten for tilkobling av strøm ved avställning en kontakt CEE 363 8h 4 pinner og hvis ikke jeg tar helt feil er dette en kontakt for 380 volt. Men det er bare brukt to kabler og det er mellom 0 - noll - jord og ene fase-pinnen. Og mellom fase og 0 - noll - jord er det meg bekjent 230 volt i et 380 volt anlegg.

For provstrøm er kontakten ganske annorlunda og her vet jeg at man kun skal tilkoble [b]210 volt 16 2/3 Hz[/b]. Derom ingen diskusjon. Så har jeg fosøkt meg på å laste opp et bilde på Dropbox av provstrømkontakten på Ma 404 for å vise hvilken kontakt jeg sakner. [link=https://www.dropbox.com/sc/rprzxawa3cak83q/AABk49sxLjqFq8Yxe0OMbN03a]Provstrømkontakt Ma 404[/link]

Nå har jeg lest så øyet er stort og vått på min laptop ulike instruksjoner og koblingsskjema for Ma-lok og det kan se ut som jeg tar feil og "alle dere der ute" har rett når det gjelder tilkobling ved avställning for i hver hytt finns en vifte/fläckt for et varmebatteri og den er på 16 2/3 hz og vil fungere svært dårlig på 50 Hz. Kontakt for avställning har jeg forsøkt lastet opp her - [link=https://www.dropbox.com/sc/ctddwzflkxwm4nu/AAC5no_c0aiaNpP0dJzY2i8ga]Avställingskontakt Ma 404[/link]


Det er mange svensker som har fortalt meg at "det går bra å kopla til 230 v 50Hz på kontakten for avställning", men denne tråden har vist meg at så ikke er tilfelle. "Alle" jeg har snakket med i forsøkene på å finne ut hva slags strøm og frekvens det er på denne strømtilførsel har sagt at "dette går så bra så", men 40 års erfaring med gamle ellok har lært meg at "vær helt sikker før du gjør noe du ikke har gjort før".

Bra vi enda ikke har koblet til noe i kontakten for "avställning" og jeg er veldig takknemlig for alle innlegg som er kommet i denne tråden så langt. Som også nok engang har vist meg at man ikke skal gjøre noe før man er sikker.

Men enn så lange sakner jeg fortsatt en kontakt for provstrøm

CEE 363 8h donet är enligt mitt förmenande Värmetröm med 230V 16Hz Enfas. Detta ersatte det i sverige sen länge förbjudna, och ej köpbara 3-stifts platt-handske donet för 63Amp (MP 363) som var SJ standard för värme. Platt-hanske don fanns även i 16 och 25 Amp verisioner på en del diesellok, fortfarande med 1-fas koppling med de två yttersta stiften anslutna. Många lok hade en enkel värmare och då spelade det ingen roll om det var 16 eller 50Hz i matningkabeln, men vissa lok har mer avancerade utrustningar, och då är frekvensen viktig. På platt-handske tiden fanns ingen möjlighet att skilja dessa åt, men med CEE donen har man 8h don för 16 Hz, och vanliga 6h don för 50Hz. (Norge har 9h don för 50 Hz 230V 3-fas)

/Per


Hela tråden: