1950-tals placerinar av beredskapsångloken? (Fordon: allmänt)

av Conny Sernfalk, Monday, July 28, 2014, 19:44 (3553 dagar sedan) @ David Sohlberg

Med anledning av detta med att försvarsbyrån sökte platser att placera beredskapslok på så funderar jag på om NBJ haft SJ lok uppställda i sina 2st lokstall på Bofors station?
Jag undrar vilka lok som varit uppställda i dessa stall på NBJ tiden, stall fanns dessutom i Otterbäcken, Kortfors(ett enkelt) och Nora?
I dag tror jag att Karlskoga kommun äger stallen och i det mindre stallet finns det en bilverkstad.
Om det större stallet skulle ha stått tomt efter att SJ tog över NBJ skulle vara intressant att veta? Spåren fram är iaf bortagna.

Mvh Erik


Jag har aldrig sett några handlingar som tyder på förfrågan om eller uppställning av beredskapslok i Bofors. Ej heller andra lokstall på NBJ.

En helt annan sak var ett förslag (från 1962) från NBJ att överföra NBJ ånglok 18 och 20 till beredskapsfordonsparken. Efter besiktning av loken beslutade Fsbr att avstyrka förslaget p.g.a. för höga upprustningskostnader


Har du (eller någon annan) någon koll på varför NBJ T 22 kom att ställas undan i SJs beredskapslokspark?

Nej. Men en hypotes är att loket vid den tidpunkten hade SJ om ägare och beordrades till torrluftkonservering i likhet med övriga övertaliga T21 lok.
Jag förmodar att ev skrivelser inte nått Riksarkivet (än)?
Loket kom att torrluftkonserveras i Bränntjärns lokhus.


Hela tråden: