Boden 1949: Fotograf Borg Mesch bytte tåg i farten (Signaler/säkerhet)

av PeO, Tuesday, July 29, 2014, 13:05 (3556 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Att Borg Mesch vid 80 års ålder skulle kunna hoppa av ett tåg i måttlig fart förvånar mig inte, han åkte till Amerika vid fyllda 85. I unga år stod han på en hög fabriksskorsten i Ystad (, tror jag,)med sin kamera och förkräckte omgivningen. Betänk att an kamera på 1800-talet var STOR och TUNG och att han förmodligen hade skynket över huvudet, för att kunna ställa in kameran. Själv såg han inget farligt i det, han stod ju lika stadigt som på marken.
Av hans en gång över 30 000 glasplåtar finns idag c:a 3 000 kvar, torde vara det som berättar mest om den nya staden Kiruna och dess omgivningar + en del resor till bl.a.Norge, Finland och Spetsbergen. Bl.a. har han tagit den enda kända bilden av rallarkockan "Svarta Björn". Han har dock inte tagit alla "sina" bilder själv, han köpte in ett okänt antal glasplåtar av två andra kirunafotografer.
Sonen Hjalmar och hans fru Eida har katalogisrat de kvarvarande, men hade svårt att få uppgifter om vad somliga bilder föreställde. Man intervjuade många äldre Kirunabor. Borg sade "Skriva - nej hellre går jag tio mil i hård terräng med femtio kilo packning, utan betalt"
Borg Mesch levde 1869-1956.

PeO, som just håller på att vakna till efter hemkomsten från Kiruna (och Narvik).
Vi var med det ena av de båda nattågen söderut som blev inlåsta i Boden i förrgår kväll, fick gå vid 8-tiden igår morse, 13-15 timmar försenade. Tur i oturen att vi hade egen kupé med dusch


Hela tråden: