Lita allmänt om banan (Bana)

av Anders Sandgren, Wednesday, July 30, 2014, 14:05 (3530 dagar sedan) @ Sune Nylén

HBA-banan till Sikfors byggdes 1908-1909 som en förlängning av den äldre banan Hällefors-Lygna. Först 1910 fick man tillstånd att åka sträckan med ånglok, orsaken var att banken på en del av sträckan längs Norrälgen inte ansågs säker. 1910 förlängdes banan till Sörälgen med spåret under BJ och tillstånd att gå under BJ-spåret hade man fått 1906. Att det byggdes en station på BJ i Sikfors berodde snarast på bruket, smalspåren i Sikfors kom mer än 30år senare. Däremot hade man linbanor för att försörja bruket i Sikfors vilkas kapacitet inte räckte till.
Hällefors-Lygna varr en äldre bana som ursprungligen var hästbana byggd 1857-59 och som dessutom bytte spårvidd några gånger (742-802-742 om jag fått det hela rätt för att liksom resten av banan få 802mm 1927-30). Denna bana hade från början plankorsningar med BJ då BJ inte tog hänsyn till den då den byggdes. Detta ändrades 1892 då Lygnabanan flyttades till nordväst om BJ.


Hela tråden: