Året med SJ F 1200. Teknisk fråga om handhavandet. (Järnväg allmänt)

av Per-Åke Lampemo, Sunday, August 17, 2014, 15:40 (3511 dagar sedan) @ Krister P

Är lite nyfiken på en sak hur man kör detta lok.
Kanske Per-Åke kan svara.

F 1200 är ju ett fyrcylindrigt kompoundlok.
Har läst någon stans att när man startar så gör men det som ett fyrlingslok med färskånga till alla fyra cylindrarna.
När man har fått upp en viss hastighet så lägger man över loket i kompounddrift.
Mina frågor angående detta är:

1: Vid vilken hastighet ungefär lägger man över loket i kompounddrift?

2: Hur ser reglaget ut som man skiftar mellan de olika driftsformerna och var sitter det?

3: Om man skulle försöka starta loket med kompounddrift, vad händer då? Orkar det inte starta överhuvudtaget eller går det bara väldigt trögt?

Ja, körningen av SJ F 1200 är ju lite annorlunda än att köra ett tvillinglok.

För att få bästa möjliga startdragkraft startar man som sagt med färskånga till alla fyra cylindrarna. I vilken hastighet man kan ställa om till kompound-drift är beroende på lutningsförhållanden och tågvikt. Men det tåget (ca. 250-260 ton) vi startade med i Ängelholm respektive Laholm den 9 augusti slog jag över till kompound ungefär vid 10-15 km/h och det var inga problem.

Vid rullning måste man åter gå tillbaka till ursprungsläget (färskånga till alla fyra cylindrarna) för att inte få mot-tryck i cylindrarna. Samma princip som en gerber-kran

Två reglag sitter jämte varandra...till vänster kompound och till höger pyskranarna. Detta sitter mellan omkastningen och K16-ventilen.

Faktum är att jag inte har provat att starta F 1200 i kompoundläge...så jag vet faktiskt inte hur loket uppför sig.

Något som är viktigt att tänka på, är att vara mycket noga med att förvärma cylindrarna när de är kalla...extra mycket kondensvatten bildas när den varma ångan går från högtryck till lågtryck i de kalla cylindrarna...om inte detta görs så finns risk för vattenslag.
P-Å Lampemo


Hela tråden: