Året med SJ F 1200. Teknisk fråga om handhavandet. (Järnväg allmänt)

av Donkeyman, Sunday, August 17, 2014, 18:40 (3530 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Kompoundmaskiner i ångbåtar är även de känsliga

Hur länge man måste värma en compoundmaskin beror alldeles på hur aktiv man är under uppvärmningen. Själv har jag varit Chief på bland annat Blidösund och Norrskär och ett gäng andra compoundbåtar. Totalt kanske 20 år om vi räknar in tiden som eldare. Den här metodiken lärde jag från chiefar som varit i sådana båtar hela livet.

Jag brukade släppa på ånga från pannan 20 minuter före avgång. Samt hålla manöverventilen något öppen så inte maskin rörde på sig. Så lade jag om mellan fram och back med jämna mellanrum samt var aktiv med att värma lågtryckarn genom direktventilen. Smög igång maskin ungefär 7-8 minuter i förväg och ökade sista minuterna pådraget så att vi körde med bortemot halv kraft några minuter innan avgång. Allt beroende på hur stor kraft man kunde lägga på förtöjningarna.

Men det var hur som helst lågtryckaren som var problempunkten, vid första utbackning så körde man med öppen dränering och ökade sakta på pådraget. Samma när det blev frammanöver. Högtryckarns dränering kunde man slå igen ganska snabbt men lågtryckarn fick man vara försiktig med. Men det var å andra sidan helt och hållet självmarkerande. Den "sade ifrån" av sig själv om det inte hade blivit uppvärmt ordentligt. Då var det bara att öppna igen och minska lite på ångan.

Men skedde något oväntat som krävde en väldigt snabb avgång så gick det alldeles utmärkt att få en sådan maskin varm snabbare. Men det krävde aktivt arbete med spakarna. Det var bekvämare att släppa på ånga tidigare och låta värmen komma "by om by" mens man drack kaffe.


Hela tråden: