Göteborg: Banvaktstuga/stugor vid Gamlestadsvägen (Byggnad)

av Gunnar Ekeving, Sunday, August 17, 2014, 22:49 (3532 dagar sedan) @ Harald

Husen vid Gamlestadsvägen finns inte på 1923 års karta men väl på den ekonomiska kartan från 1935.

Tack för kartlänkarna! På 1923 års karta finns de banvaktsstugeliknande husen vid Gamlestadsvägen alltså överhuvudtaget inte med. Kan de ha tillkommit senare? Kanske flyttats från annan plats?

En annan intressant fråga är var Gamlestadens grusgrop, som nämns i Järnvägsdata, kan ha legat. Enligt Järnvägsdata skall den ha tagits i bruk 1919 och gropen (eller kanske snarare växeln för grusgropsspåret?) låg ungefär vid km 455, alltså i närheten av plankorsningen med Ånäsvägen eller några hundra meter närmare Olskrokens stationshus. På ett av kartbladen från 1923 syns ett spår som utgår från Olskrokens bangård i grenen mellan Västra stambanan och Bergslagsbanan ungefär i området kring Kalles väg där järnvägens omformarstation numera ligger. Kan det ha varit grusgropsspåret? Verkar osannolikt att det skulle funnits grus där. I Strömmensberg (sydost om Gustavsplatsen) har man tagit grus (teckning från 1951) , men om även järnvägen nyttjat detta grustag borde det ha skett via ett spår som korsade spårvägen. Såvida inte grusgropsväxeln låg öster om korsningen med Ånäsvägen och gropen användes av SJ endast 1919 - 1921!

Tidsmässigt stämmer Järnvägsdata uppgift om grustagets öppnande väl ihop med arbetena för järnvägens omläggning och upphöjning för att få till den planskilda korsningen med Gamlestadsvägen, så kanske var det bara ett litet och under kort tid använt grustag för just dessa arbeten? Eller ett kortlivat grusgropsspår till Strömmensberg?


Hela tråden: