F 1200 idag (Järnvägsmuseet informerar)

av Per-Åke Lampemo, Wednesday, August 20, 2014, 11:34 (3536 dagar sedan) @ Krister P

Hade sett fram mot att få höra ett hårt arbetande F 1200 i stigingarna över åsen.
Hur låter loket under ansträngning tro?
Det sägs att loket inte har så skarpa ångstötar då man har "kramat musten" ur ångan genom sitt kompoundsystem när det når blästerröret och skorstenen.
Så nyfiken var man..
Jag anlände till Laholm vid den första vändan och filmade rundgången.
Sedan stod jag någon kilometer utanför Laholm när det passerade strax efter starten.
Jag bedömde det som att jag inte skulle hinna positionera mig vid en lämplig plats i stigningen mot Grevie så jag åkte direkt till Ängelholm och filmade starten därifrån mot Åstorp.
Filmade även vid Hasslarp.
Jag skulle ju få se loket senare vid nästa runda på Laholm.
Jag hade hittat en fin filmplats norr om Förslöv i den värsta stigningen upp mot Grevie.
Det hade även en annan kille gjort och han mildrade chocken när han berättade att det hade tänt på och B 1316 skulle dra tåget.
Så jag var mentalt förberedd när tåget kom.
Ett kämpande B-lok är inte så pjåkigt det häller men det var ju F 1200 jag ville se i stigningen..
Det var ju naturligtvis ett riktigt beslut ni tog. Vi vill ju inte ha en storbrand till.
Men ändå kändes det som ett antiklimax när jag hade ställt in hela min själ i månader att få se loket i stigningarna.
Nu får det bli i september i stället.
Enerydabacken kanske är ett bra ställe att stå på samt stigningarna upp mot sydsvenska höglandet innan Nässjö.

Krister...du lär få höra SJ F 1200 i arbete vad det lider...;-) du är väl vara på plats i Alvesta kan jag tänka mig. Där lär du få höra starten...med en god tågvikt bakom F 1200 så ska det nog bli en trevlig ljudupplevelse förhoppningvis:-P


Hela tråden: