ÖSLJ - Minnesstund kring u-båtsåren i Mariefred (Järnväg allmänt)

av Dag Bonnedal, Thursday, September 11, 2014, 19:45 (3508 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Båda U-båtarna som flydde till England kom fram även om den ena (Orzel) gjorde det via Estland och den s.k Orzel-incidenten och även gjorde ett stopp i Sverige för att lämna av de Estniska vakter som skulle bevaka båten i Tallinn och kom fram till Skottland först 14 oktober om jag förstått historien rätt. Den sjönk under patrullering i Nordsjön någon gång mellan 23 maj och 8 juni 1940 under alltjämt ouppklarade omständigheter och vraket är inte återfunnet.
Den andra (Wilk) kom fram redan 20 september och fanns kvar till efter kriget (skrotades 1954) även om den inte var i aktiv tjänst efter 1942.


Jag kan väl för helhetens skull komplettera med att "Orzel" betyder örn eller i det här fallet "Örnen" och "Wilk" betyder varg, eller "Vargen".

Där ser man, de detaljerna hade jag inte koll på.
För ännu mer helhet så hette de tre i Marielund: SÄ™p, RyÅ› och Å»bik vilket lär betyda Gam, Lo och Vildkatt (i bestämd form om man skall följa svensk fartygsnamnstradition).

Dag B


Hela tråden: