Hyttbilder inifrån ÖSlJ Lotta eller Avesta? (Järnväg allmänt)

av Dag Bonnedal, Friday, September 12, 2014, 00:14 (3513 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Danne har missuppfattat lokens konstruktion lite:

- Vattnet förvaras i en tvådelad ramtank - lika på dessa båda lok.

- Kolet förvaras i de små sidoboxarna inne i hytten. Sidoväggarna där kan fällas ner för att underlätta kolning.

Förråden är m a o väldigt små!

Nja, stämmer inte riktigt.
Vattenförråden är olika utformade och av olika storlek eftersom de två loken har olika antal axlar. Men jag tror inte vi har korrekta uppgifter för volymerna, får väl mäta och räkna vid tillfälle.
Lotta är i originalskick medan lok 10, Hunneberg har kolförråden ombyggda. Det är svetsade kåpor mellan de två kolboxarna inne i hytten och fåfyllningsluckorna i hyttens sidoskärmar. Detta för att minska ned mängden kolstybb som yr runt i hytten vid kolning.
Loket heter och bör heta Hunneberg eftersom det är ett skogsbanelok från skogsbanan på just Hunneberg. När vi först fick loket på deposition från Avesta Järnverk så visste vi inte vilket lok det var och var tvungna att uppkalla det efter ägaren. Nu är det vårt lok och tillika världens enda bevarade lilla skogsbanelok av O&K tillverkning, så därför är namnet givet.
Är för närvarande under omtubning och ett första tryckprov visade täta tuber. Pannan för övrigt i mycket gott skick och kommer att återfå sitt ursprungliga driftstryck på 12 kg/cm2.

Kan för övrigt jämföra med Lotta vid Bosjöbanan. Av samma typ som Hunneberg, men med vedeldningspanna med större fyrbox och bränsleförråden sträckte sig en god bit ut framför hytten som "sidotankar".

Dag B


Hela tråden: