Y7 1224 (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Lennart Fransson, Saturday, September 13, 2014, 14:11 (3505 dagar sedan) @ S-O Johansson

Vagnen snurrade omkring även i mina hemtrakter, dvs i Linköpings nejder.


Jag såg vagnen i Hultsfred växlas över från ankommande tåg från Nässjö till återgående Nässjötåg vid ett tågmöte. Kan ha varit under senare delen av 70-talet. Blev mycket överraskad då jag så denna vagn som ej hörde hemma på omloppen Linköping - Västervik - Hultsfred - Oskarshamn - Nässjö - Kalmar.


Det var inte så att 1224 växlades in i tåget mot Linköping. Den normala vägen för transporter av Y6-8 med släp från södra Sverige till huvudverkstaden i Örebro fram till Y1:ornas intåg var att köras i ordinarie tåg till Linköping. Från Nässjö gick de via Hultsfred till Linköping. Växlingen i Hultsfred utfördes under det korta uppehåll som tågen hade där. Vilket ibland kunde bli stressigt eftersom uppehållet var på 10 minuter och utöver den extra växlingen skulle byte av förarhytt, biljettvisering och godsutbyte göras på den tiden. Samma rutin när vagnarna var på väg till sin hemstation efter utfört besök.
Från Linköping till Örebro gick vagnarna i ett extra tjänstetåg via Katrineholm och Hallsberg. För det mesta med vagnar åt båda hållen men ibland gick det bara åt ett håll.
1224 hamnade väl i Linköping 1980 när Y1:orna började komma i trafik i Norrland. Varvid Y7-8 därifrån skickades söderut för att ersatta de sämsta Y6/7 i Sydsverige.

Det hände att "den röde" även dök upp i tågen Alvesta - Växjö i början på 80-talet, och där tror jag att det normalt var Halmstadplacerade fordon.


Hela tråden: