Y7 1224 i Hultsfred 1980 (bild) (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av S-O Johansson, Saturday, September 13, 2014, 20:31 (3485 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

1224 hamnade väl i Linköping 1980 när Y1:orna började komma i trafik i Norrland. Varvid Y7-8 därifrån skickades söderut för att ersatta de sämsta Y6/7 i Sydsverige.


[img]http://www.saljefeldt.com/images/jarnvagar/gpostvagnen_2005/80090735b.jpg[/img]

När jag ser bilden på 1224 så inser jag att alla vagnar från Norrland inte var i bättre skick korgmässigt och mekaniskt sett. Men man kunde minimera Y6 i trafik för att enbart köra med Y7-8, vilka hade bättre säten.
Utan att ha tillgång till gamla omlopp så är jag nästan säker på att Linköpings Y även användes väster om Nässjö, HNJ oh Alvesta, medan Halmstads Y aldrig gick öster om Nässjö. Här litar jag enbart på minnet som inte alltid är tvärsäkert nuförtiden.
I och med Y1:ornas införande från T81 så var det Nässjö som blev navet för Y-tjänsten i Småland och Östergötland. I alla fall Linköping upphörde då som underhållsverkstad för Y-fordon. Halmstad blev väl kvar ett tag till så länge fd VCJ hade trafik.


Hela tråden: