Ub 168 och en fråga om utrustningen förr (Fordon: lok)

av Per Ljungberg, Monday, September 15, 2014, 12:39 (3509 dagar sedan) @ HP

Sådana frågor är inte lätta att svara på. Förmodligen skedde förändringarna i samband med olika revisioner eller efter skador. Jag kan påminna mig att jag under 1950-60-talen sett alla dessa detaljer utom banröjare på Ub-lok. Förmodligen var det sådana Ub-lok som hade linjetjänst som hade sådana plogar medan t.ex de lok som gick på Göteborg C inte hade några. Hur det var med domkrafter är jag också lite osäker på. Däremot hade Öc 491, som var stationerat vid elavdelningen i Alingsås domkrafter. Vilken lyftkraft kan dessa domkrafter haft? Jag misstänker att de inte var för att lyfta loket på spår utan mer som hjälp om någon vagn spårat ur under växlingen.
Kanske finns det några centrala order till verkstäderna när man skulle byta/ta bort utrustning. De äldsta D-loken gick ju ganska länge med spindelbuffertar, men byttes ju efter hand mot hylsbuffertar.
PLj


Hela tråden: