Yoa2 i färg - slutstationen söderut för Paprikatågen? (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Arne, Monday, September 15, 2014, 22:56 (3482 dagar sedan) @ Gunnar Olson

De tågen jag åkte med mellan Stockholm och Norrköping utgick alltså från Cst men var var slutstationen söderut? Kanske Mjölby? Någon med aktuella Kommunickor från de här åren kan kanske hjälpa till med svaret?! :-)


Tyvärr har jag ingen komplett uppsättning för dessa år men den enda förbindelse med paprikatåg från Stockholm och söderut via Norrköping jag minns från den tiden var Konferensen och hade Motala som sin sydliga ändstation.


Intressant! Skulle man då ha vänt norrut igen i Mjölby för att köra tåget till Motala? Vartör skulle Motala vara en bättre (läs: mer frekvent destination med fler resande) slutstation än Mjölby? Eftersom jag aldrig åkte med Paprikatåget söderut från Norrköping vet jag inget om den här relationen du skriver om till Motala så det vore roligt att få höra mer om upplägget. Skulle alla resande åka till Luxorfabrikerna? :-)


Konferensen gick tidigt på morgonen från Motala och vände åter från Stockholm sen eftermiddag. På den tiden hade Motala två riktigt stora industrier, nämligen Electrolux och Luxor.

Tack för mer info. Betyder detta alltså att Paprikatåget 'Konferensen' vände körriktning i Mjölby för att kunna åka norrut på statsbanan Mjölby-Hallsberg på väg till Motala? Eller kan man komma in direkt på den banan när man kommer från Linköpingshållet? Jag får be om ursäkt för mina dåliga ferroviala linjekunskaper eftersom jag aldrig åkt tåg till Motala; de gånger jag besökt staden vid Vättern har det varit per egen bil! ;-)


Hela tråden: