KHJ-reglementet, nr 29: kap. 8, §§ 115-119 (Järnväg allmänt)

av Ulf Pålsson, Friday, February 01, 2008, 22:28 (5900 dagar sedan)

Här kommer det sista kapitlet i Interims-Reglemente för Tjenstemännen och Betjeningen wid Köping-Hult jernwäg:

= = =
Kap. VIII.

Ballastare och Skenläggare.

115. Då ett ballasttåg af- eller inlastar Ballast, Sten, Sleepers eller andra materialier på hufwudspåret, skall lokomotivföraren skicka en ballastare åt hwardera sidan om tåget på 1800 fots afstånd ut efter banan med stoppsignalen; och skola dessa utposter stadna på sina platser, till dess ballasttåget är färdigt att sätta sig i rörelse, samt hejda hwarje under tiden ankommande tåg och underrätta dess Förare om ballasttågets ställning.

116. Alla personer, som tillhöra ett ballasttåg, skola ställa sig föreskrifterna af Bolagets Stationsmästare, uppsyningsmän, och spårwexlare till efterrättelse, i hwad angår tiden för tågets löpande å banan.

117. Ingen ballastning må werkställas i dimmigt wäder.

118. En röd eller stoppsignal skall alltid utsättas på ett afstånd af 1800 fot utefter banan åt båda sidor, då en skena skall upptagas, eller om något annat hinder för farten uppstått på hufwudspåret.

119. Om ballastare eller skenläggare finner något ställe på banan så beskaffadt, att det föranleder till warsamhet wid farten deröfwer, skola de uppsätta en grön signal på 1800 fots afstånd åt båda sidor.

= = =
SECTION 8.

Ballastmen & Platelayers.

115. When a Ballast Engine is discharging or taking in Ballast, Blocks, Sleepers, or other materials, on the Main Line of Rails, the Engineman is to send a Ballastman a distance of 600 Yards both up and down the Line, with a red signalflag or lamp, and the Ballastmen are to remain on the look out till the Ballast Train is ready to move and they are to stop any approaching Train and inform the Driver of the position of the Ballast Train.

116. All persons in charge of Ballast Train are to obey the orders of the Company’s Station Masters, Inspectors, Switchmen &c. so far as relates to the time of their running on the Line.

117. No Ballasting is to be carried on in foggy weather.

118. A Red Signal must always be stationed 600 Yards both up and down the line, before a Rail is taken out, or any obstruction caused to the Main Line of Rails.

119. A Green Signal must be stationed 600 Yards both up and down the Line, wherever the state of the Line requires that a train should proceed with caution.

= = =

Ballasttåg tycks vara benämningen för banarbetståg i allmänhet, men ballastning är väl grusning av banan?

Av § 115 får man intrycket att ballasttåget var väl skyddat när det stod stilla för arbete, men att skyddet försvann när det sattes i rörelse!
/up


Hela tråden: