Våg och utrustning i godsmagasin (Byggnad)

av Ola Almquist, Sunday, October 19, 2014, 23:15 (3448 dagar sedan) @ HP

Hej!
Jag har en fundering om våg inne i godsmagasin i samband med att vi nu ska bygga upp Fiskeby. Inne i magasinet fanns ingen våg alls.

Vilken typ ska det vara i detta ganska lilla landsbygdsmagasin?

Visst hade man vågar som för ögat såg ut som en "plåt" i golvet där man kunde dra upp en pall på? Hur ser konstruktionen ut under golvet? Står den på en gjuten eller stensatt sockel?

Här finns en bild på en del av en våg. Frågan är om resten blev kvar i magasinet (som var föremål för en flytt när jag såg det senast). I godsmagasinet i Ankarsrum finns en våg i golvet. Där saknas stolpen (med tavla?) sedan VHVJ-tiden. Vet inte vem som tillverkade den men det borde gå att ta reda på. Sockeln är gjuten.


Finns det några bra interiörbilder inifrån mindre magasin? De jag hittat på samlingsportalen är främst stora jättemagasin.

Det verkar det vara ont om. Det var (är) ganska mörkt inne i små magasin. Det kan finnas bilder i Signalen.


Vad bör man ha mer för utrustning inne i ett godsmagasin? Kärror så klart, men annars?

Några affischer på väggarna om godsvård bör i alla fall finnas. T.ex. att man inte ska använda grips till pappersrullar... Borde finnas i museets samlingar. Kanske något om lastning och elfara. Ska fundera vidare...

M.v.h.
Ola


Hela tråden: