600 mm i Ångermanland (Fotografier/bildfrågor)

av Conny Sernfalk, Tuesday, October 21, 2014, 12:36 (3468 dagar sedan) @ chfahlgren

Passar på att sticka in en liten fråga till om det har funnits 600 mm järnvägar i Ångermannland och var?

Många många smalspåriga industrijärnvägar med både 600 mm och andra spårvidder. Anledningen är den tidiga industrialiseringen och god tillgång av vatten för industrianläggninger av små och stora storlekar. Framförallt utmed Ångermanälven, Faxälven och utmed kusten. Gäller både sågverk av varierande storlek, kemiska industrier, tegelbruk m.m. Tyvärr har Industribaneföreningen aldrig sammanställt material som finns i någon bok. En bok jag hade mkt nytta av var "Industrihistorisk inventering i Ådalen" som gavs ut på 1980 talet. Tog upp flertalet små och stora industrier (dock endast i Ådalen). Flertalet kan nog sägas haft någon form av järnväg / spårsystem för internt eller externt bruk även om inte alltid lok förekom.
Jag tror dock att boken kan vara svår att få tag i.
Det gavs längre tillbaka ut en trevlig bok om industrin i Västernorrland / Ångermanland men många och kvalitativa bilder där även industrispår syns. Jag har den inte tillgänglig just nu och minns ej heller namnet. Finns bl.a ett ovanligt foto på den längre järnvägen vid Holms säteri (minns inte sträckningen)där det lilla tågsättet dras av en häst.
I övrigt har säkert nyckelpersoner i Industribaneföreningen mycket och omfattande underlag samt Börje Göransson i Örnsköldsvik. Därutöver omfattande om arkiv material i Länsmuseet i Härnösand (Murberget), länsarkivet i Härnösand och kanske SCA:s arkiv m.fl industriarkiv.
Vågar man hoppas att Börje, Jan m.fl lyckas sammanställa något i bokform så småningom, även om detta inte ligger i den närmaste framtiden?


Hela tråden: