Vadstenas jubileum 40/140 (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Granis, Wednesday, October 29, 2014, 16:44 (3439 dagar sedan) @ Wellington

Jag tror nog vi på det hela är ganska eniga i denna fråga ändå: Skulle WFJ´s fortsatta framgångar på bansidan vara ’strikt linjära’ så uppstår läget att när man kommit till ’B’ (d v s Fågelsta då kanske) så har det gått så lång tid att ’A’ (Vadstena) inte går att trafikera längre. Eller nåt sånt.... Därför behövs det jag nämnde i mitt tidigare inlägg, d v s externt stöd av den typ som exempelvis GHJ och ’Smalspåret’ lyckats med.

Det där med att ’luta sig tillbaka’ mot gamla (SJ) framgångar eller åtminstone underhåll, såväl vad gäller bana som fordon, är inget ovanligt. Men det kan man inte göra hur länge som helst, inte heller i Uppland eller Småland t ex. Något man kommit under fund med, och som f f a i Uppland nu gett resultat. Men tufft var det en gång i tiden... Men vår ideella verksamhet utmärker sig just av att ju desperatare läge det är, ju mer jobbar man. Det är då den positiva sidan av att tänka med hjärtat. Hur länge nuvarande bangäng på WFJ orkar hålla på kan de bara svara på själva, men om de får de verktyg/ maskiner de behöver så borde de fortsätta komma framåt. Funkar det på andra banor borde det kunna funka på WFJ också. Inte minst med det resandeunderlaget.

Sedan det där med att spekulera/ analysera/ visionera: Trodde jag när jag besökte GHJ i samband med en repövning 1993 att jag tjugo år senare skulle få vara bromsare på ett tåg till Tule? Absolut inte! Trodde jag det tio år senare, 2003, när jag stod i skogsbrynet vid ’Åkerkanten’ (sedemera Munkebos hpl) tillsammans med Projektledaren in spe? Jo, lite mer i varje fall. Men spår till Roma bara ett par år till? Aldrig. Men målmedvetet arbete för och med externt stöd har fört den verksamheten dit den är idag. Något liknande borde vara möjligt i Östergötland också. Med flera ställen...


/ L G

Låst
1313 visningar

Hela tråden: