Bjärka Säby frågor (Järnväg allmänt)

av daniel, Wednesday, October 29, 2014, 22:03 (3438 dagar sedan) @ Hans O

God kväll.

Bilden föreställer Bjärka Säby, ritat i modelltågs styrnings programmet "Traincontroller" skall i första skedet försöka efterlikna Bjärka Säby när vevställverket var ny uppsatt (1939).

[image]

Hittade en bangårds ritning och har nu lite undringar om allt stämmer med spår planen jag ritat.

1 Hittade inte växlarnas nummer följd, (numrerat för att kunna få förslag) någon som kan nummer ordningen på växlarna?

Växel 7 och 8 är omkastade och växel 4 är ritad som en dkv och sådana har två nummer, i detta fall är det 9 för den delen som är motväxel från Linköping. I övrigt ser det ut att stämma med bilderna i Lars-Olovs inlägg.

2 Stämmer spår numren?

Ställverk ur den här generationen numrerade spåren med rommerska siffror.

3 Då semaforerna var infarts signaler, stämmer det då att den blå markerade rälsen var det som "styrdes" av dessa. Och bildens spår 4 inte var med i "styrningen" (signalbilderna räcker inte till sas)

4 Vilka växlar ingick i vevställverket?

Som framgår av bilderna växel var växel 1 och 3 centralomlögda i norra änden. Växel 1 förreglades i semaforledningen till signal A och växel 3 av kopplingsledningen till signal A. Ytterligare en växel (5?) och spårspärrar I och II var förreglade med en vev.

I södra änden var växel 2, 4 och 9 centralställda och förregelade av förreglingsvevar och linor. Den slopade veven bör ha varit en förreglingsvev för växel 6/7 som inte fanns kvar på slutet.

Ytterligare växlar och spårspärrar kan har varit låsta med nycklar.

Utgår från att semaforerna gav den äldre signal bilden med spår 1 spår 2 spår 3 med rätt antal vingar sas, (om jag uppfattat rätt). Dock så blir det spår "krock" i följande fall.

5 Hultfreds semaforen kan leda in tåg till spår 1, men det kan inte Åtvidabergs semaforen, den lede in tåg på spår 2 och 3 går det att "förklara" samanhanget?

Antalet vingar anger inte spårnummer utan vilken tågväg som är ställd. Fullständig vägsignalering slopades dessutom tidigt i Sverige (på 20-talet?) så flera tågvägar kunde vid behov signaleras med samma signalbild.

Signal C från Åtvidaberg hade alltså bara två vingar.

6 Var satt det spår spärrar? (ex svar "mellan bildens vx5 och vx7" )

Av bilderna på ställverksapparaten framgår att det fanns minst två spårspärrar SpI och SpII.

7 Kunde man lägga kör in i 2 semaforer samtidigt?

Troligen inte. Möjligen reglerades detta genom att det bara fick finnas en K15 nyckel i bruk på stationen.


Hela tråden: