Bjärka Säby funderingar (Järnväg allmänt)

av Ola Almquist, Thursday, October 30, 2014, 17:14 (3458 dagar sedan) @ Leif B

God morgon.
Tog spårplanen härifrån,

(sorry för stor bild) borde bara en "engelsman" på platsen. frågan är väl när den försvann?

(återkommer i kväll)

Med vänlig hälsning Hans O


Intressant! Det finns ett par underligheter. Det finns ingen infartssignal mellan däremot en utfartssignal från Linköping, det måste väl ändå varit felritat?

Sedan har jag aldrig sett en vagnvåg placerad i tågspår. Det kan ju visserligen vara så att spår 3 bara var tågspår för vändande tåg från Åtvidaberg och inte tågspår i norra änden. Men i så fall ska man ju ändå ut med loket där när man gör rundgång. Jag undrar om den kan vara felritat och vagnvågen egentligen skulle vara på spår 4?

Att det bara är envingade semaforer i södra änden och tvåvingad i norr, skulle visserligen kunna tyda på att det bara var spår 1 och 2 som var tågspår. Men jag har svårt att tro det; varför skulle man då ha en plattform mot spår 3? Jag tror snarare att den är en äldre signalering då man bara visade "stopp" eller "kör" och inte visade vilken tågväg som var lagd.

Vet du när den ritningen är i från? Jag undrar om det kan vara en ritning på hur det var tänkt att bli, men att det inte blev exakt så när stationen väl byggdes? I så fall kanske det blev två enkla växlar istället för engelsmannen?

/funderar
Leif

Ovanstående ritning finns på ekeving.se. Utan årtal. Observera att banmästarebostaden (senare SJ 714B) inte var byggd. På bangardar.se finns denna ritning från 1946.

M.v.h.
Ola


Hela tråden: