Bjärka Säby funderingar (Järnväg allmänt)

av Hans O, Thursday, October 30, 2014, 18:23 (3438 dagar sedan) @ Leif B

Hej

Då har jag kikat lite på dom 4 olika bangårds ritningarna som finns, 3 utav dom finns här Bangårdsritningar Bjärka Säby och den 4 som tipsades av Ola här Bangård.se

Amatör förslag från min sida är att engelsmannen försvann vid vevställverkets installation, den byggdes om till 2 vanliga växel detta påverkade spårplanen då 2 växlar måste flyttas söder ut (och en hamnade i vägövergången) se ritning från bangård.se

Vidare borde väl engelsmannen haft någon "sorts" märkning på vevställverket (just för det var en engelsman) emalj skyltarna bör vara original och "logiskt" sett borde dom 2 vevarna som skötte engelsmannen sitta jämte varandra och någon märkning syns inte på Lars Olof´s bilder!!!

Växlarna har sedan flyttas tillbaka och förbindelsen från söder till spår IV är borta, den försvunna veven passar in där som det är tipsat om.

Bangården har gjorts om några gånger mao, före 46 73 och 82 (se Per Olovs inlägg)

Håller på att uppdatera min "ritning" väntar med visningen till "utredning bakom engelsmannen är klar" Btw så är en DKV = Dubbel Kryss Växel, den benämns så för att det även finns en EKV= Enkel Kryss Växel ?

Med vänlig hälsning Hans O


Hela tråden: