Uppsala bangård tillbommad (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Thursday, October 16, 2008, 00:35 (5665 dagar sedan)

[img]http://www.ekeving.se/p/u/norr_Siemens1915.jpg[/img]
Plankorsningen med Vaksalagatan i Uppsala 1915 eller något år tidigare. Bilden kommer från en skrift utgiven av Siemens & Halske, och vill väl främst visa ett av de tre ställverken i den av Siemens nyligen levererade signalsäkerhetsanläggningen. Två eldrivna infartssignaler och en dito växel syns också. Men även bommarna som är fällda över järnvägen är intressanta. På ritningen nedan syns bommarna inte riktigt tydligt, men av originalet framgår tydligt att det är totalt fyra bommar vid korsningen
[img]http://www.ekeving.se/p/u/stlv_I_siinstr_1914-05-05.jpg[/img]

Vad kan syftet ha varit med bommarna över spåren? Att hindra fotgängare att ta olämplig genvägar? Eller var det Uppsala stad som krävde en sådan avstängning som extra säkerhet mot att t ex växlingsrörelser skulle ske över gatan trots att vägtrafiken inte spärrats? Även om bommarna inte var mycket till fysisk barriär mot järnvägsfordon borde de ju avsevärt minska risken att växlingspersonal struntade i bomfällningen.

Vid övergångar med grindar var det nog vid denna tid fortfarande vanligt att grindarna stängde antingen över banan eller över vägen, något som senare ofta ändrades eftersom många grindar blev sönderkörda av tåg. Men jag har inte sett någon annan bild med fällbommar över spåren.

Finns det någon som vet mer?


Hela tråden: