Varför favoriseras vissa? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Magnus Lind, Saturday, February 02, 2008, 17:43 (5920 dagar sedan)

En liten undran - inte avundsjuk sådan - mer filosofisk!

Varför uppmärksammas i våra gemensamma forum (t.ex. Postvagnen, tidningen Tåg AoH, m. fl) en del museiföreningars gärningar betydligt mer och oftare än andras? Nu replikerar ni nog med att "det beror på att de är skickligare att marknadsföra sig gentemot dessa forum". Men det är inte hela sanningen.

ÖSlJ kan totalrenovera Hamra med pannbyte och allt - de får genast 5 sidor i AoH.
OBJ kan totalrenovera sitt Emsforslok med pannbyte och allt - och bevärdigas inte ens en notis i något tidskrift för detta.
NBvJ - kan genomföra en medioker jippohelg med urspråningar, föresningar och allt - men ändå få 15 sidor i Tåg medan ULJ gör ett liknande arrangemang som går branchmedia helt spårlöst förbi.

Jag har märkt en liknande inställning hos tågintresserade i allmänhet. Ett jippo på AGJ talar "alla " om 12 ånader i förväg. Ett jippo på JTJ rycker man ointresserat på axlarna åt.

Vad beror detta på? Som sagt det är inte bara marknadsföringen utan något annat också.

Munkedalsföreningen invigde 1 km spår på originalbanvall för ett par år sedan utan större uppmärksamhet av järnvägsvännerna. GHJ gjorde samma sak i somras och fick 32 "inropningar" (som på Operan)

Jag tycker mig se att AGJ, ÖSlJ, NBvJ, HWJ och möjligen Djurgårdslinjen tillhör "eliten", som det alltid skrivs om oavsett dessa gör PR för sig eller ej.

GHJ är på väg att kvala in i detta gäng. Det gäller även ULJ - tack vare att AoH uppmärksammar dem numera.
MUMA tillhörde detta gång en gång på 1980-talet men har "flyttats ner"

I bakvattnet - trots likvärdiga järnvägsmusela insatser som de ovan nämnda - finner man JTJ, OBJ, JÅÅJ, MJ, SKlJ, SkJ och BöSJ.
WFJ med sin speciella situation står utanför mina funderingar just nu.

Synpunkter?


Hela tråden: