TGOJ - Kurs i leka med tåg eller tåget går på papper... (Järnväg allmänt)

av Fredrik Lundström, Friday, November 21, 2014, 20:41 (3443 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Tackar, jag tror jag förstår. Upplägget är lite ovant idag men det är väldigt frestande att gå ut och köpa på sig en bunt Brio-tåg och uppfinna några utbildnings-scenarion... ur pedagogisk synpunkt är det fullkomligt perfekt.

Inför ett nytt trafikupplägg vid starten av T14 skulle nattågen göra ganska omfattande växlingsarbete i Sundsvall. Kort sagt gick det ut på att norrgående 94 och 92 släppte var sin vagngrupp till tåg 72 mot Duved, samtidigt som 91 och 93 skulle hämta motsvarande vagngrupp från tåg 71. Dessutom fanns en BFS9 med, som skulle byta plats från ankommande 71 till avgående tåg 72 natt mot M-L. Natt mot S skulle vagnen bytas och den nya vagnen kom då i 91 och den gamla skulle hem i 92. Dessutom två lokomlopp, ett med ETCS-lok och ett med ATC2-lok. Det blev inte briojärnväg, men det blev fyra A3-papper med spårplanen schematiskt utskriven och därefter x antal färgade papperslappar.

När jag skulle förklara allt för personalen på tågex Sundsvall var det nära att jag tog med mig det, men det räckte med 15 powerpoints...:-)


Hela tråden: