SJ Ao1 1715-1724 (Järnväg allmänt)

av Anders Sandgren, Saturday, November 22, 2014, 14:58 (3415 dagar sedan) @ Thomas Tell

[img]https://farm9.staticflickr.com/8638/15842982641_d77eb2c665_b.jpg[/img]

Alla utom 1723 (Malmslätt) fick inbyggda plattformar 1927-1928
1716-1719 ombyggda till Co4a (1945-1946)
övriga vagnar slopade som sovvagnar 1951


När de blev ombyggda till Co4a fick de högvälvt tak med rak avslutning över dörrarna (som stålvagnar). De fick alltså inte den fina uppsvängningen av taket som på bilden här. De fick nya tak för att få bättre stadga i korgen med de öppna avdelningarna. På bilden ser man flera sidoluftsugare på fot bredvid lanterninen. I den sitter också sidoluftsugare i form av "burkar".
Korgsidorna ändrades också så de fick enkla fönster fördelade över sidan.
Buffertarna byttes säker till hylsvarianten vid denna ombyggnad.
/tell

Alla vagnar utom två (1718 & 1721) hade 1/1 1932 fått elektrisk generatorbelysning, de kvarvarande två hade hade oljegasbelysningen kvar. 1716 & 1720 fick bytet gjort under 1931. Månne fick de sista två det under 1932.
Detta gjordes alltså inte samtidigt som plattformarna inbyggdes?


Hela tråden: