Djursholms Ösby 1968. Trävagnar? Stålvagnar! Sth? (Fotografier/bildfrågor)

av Leif B, Sunday, November 23, 2014, 22:55 (3434 dagar sedan) @ Christer Göransson

Har ingen litteratur tillgänglig här så jag kan blnada ihop det, men var inte 902-910 stålvagnar? (Till skillnad från de snarlika 891 etc.)


Inte 907-908 i alla fall, de var djursholmsvagnar lika 898-901, och jag har för mig att 902-906 och 909-910 hade trästomme men jag kan ha fel.

/Christer


Nu har jag gått till källorna (SP82 och SP89)! SRJ-vagnar tillverkade på 1930-talet (och som fanns kvar 1982):

898-901 ASEA 1936, Teakpanel på träkorg, "Djursholmspass"

902-906 Bautzen 1937, Plåtklädd stålkorg

907 ASEA 1939, Teakpanel på träkorg, "Djursholmspass" (908 fanns inte kvar 1982 men jag tror att den var systervagn till 907.)

909-910 Bautzen 1939, Plåtklädd stålkorg

(Däremot vågar jag inte säga om dessa Bautzen-vagnar räknades som rammsäkra, SP89 skiljer på "plåtklädd stålkorg" och "helsvetsad stålkorg". Alla vagnar från 1940-talet och framåt hade "helsvetsad stålkorg.)


Aha, då kom jag ihåg fel i alla fall.
Men jag kan med 100% säkerhet säga att de inte var rammsäkra.

/Christer

I SP89 står det "sth 75 km/h" på samtliga RB-passvagnar. Men jag hade för mig att det var 60 för icke rammsäkra? Eller gällde 60 bara för icke rammsäkra motorvagnar?


Hela tråden: