Trafikverket har handlat vagnar (Järnvägsmuseet informerar)

av Torbjorn_Forsman, Wednesday, December 17, 2014, 20:06 (3415 dagar sedan) @ ak44

Det tycks framför allt vara hög luftfuktighet i tanken (och gärna i kombination med lämplig temperatur) som får mikroberna att växa till, det är därför problemen är som störst i marina sammanhang.

Har man dieselmaskineri som används sällan är det en stor fördel om man kan ha tanken stående inomhus i någotsånär jämn temperatur så att det inte "andas" mer än nödvändigt genom tankventilationen och så att man sällan/aldrig riskerar att få kondensutfällning i tanken.

Jag gissar att man skulle kunna lösa det mesta av mikrobproblemen genom att montera ett torkfilter (stor glasburk med silicagel) på tankventilationen, i likhet med vad som sitter på ventilationsröret till de flesta större krafttransformatorer. I en järnvägsmässig elverksinstallation borde det inte alls vara svårt att få plats med en sådan apparat.
Om man har dieselolja som det redan har börjat växa saker i bör den såklart slutförbrukas så fort som möjligt.


Hela tråden: