Vem är Stig Nyberg? (Fotografier/bildfrågor)

av Stig Lundin, Thursday, December 18, 2014, 02:16 (3388 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Några tillägg till en mycket bra beskrivning ovan.

Stig Nyberg var född i Borås 1929, där han växte upp under enkla förhållanden. Han blev tidigt tågintresserad och bosatte sig i Göteborg. Jag lärde känna honom i samband med SJK-resan på Västgötabanan 1967 och följde då med honom hem (till hans hustru Majken och en liten dotter) för att titta på böcker som han hade till salu. Därmed inleddes ett långvarigt samarbete oss emellan, som fortsatte ända till 2006, då Stig Nyberg avled.

Under åren blev det många besök hemma hos Stig Nyberg och samtal på telefon. Jag hjälpte honom många gånger med lite fakta om stationer, lok, vagnar m m när han erbjöd foton ur sin samling till SJK-medlemmar. Otroligt givande för en historiskt intresserad person som mig! Jag tipsade ibland Stig Nyberg om foton som jag träffade på i olika arkiv och hos privatpersoner.

Stig Nyberg hade, förutom med Bernström, ett nära samarbete med Svante Runberger i Göteborg. Nyberg fixade foton och Runberger ritningar. Vid några tillfällen fick jag följa med på resor som de gjorde för att samla historska foton och ritningar. Vid ett tillfälle, när det var blixthalka, åkte vi till ASJ i Falun (Vagn- och maskinfabriken), där arkivet drabbats av svåra vattenskador. Vi åkte dit för att "rädda vad som räddas kan". Vid ett annat tillfälle var jag med till ASJ i Arlöv. Det var när man börjat med bilproduktion där och rensade i arkiven.

Carl Axel Alrenius ansåg under sin tid som chef för SJ Järnvägsmuseum i Gävle att Nyberg skötte fotosamlandet så bra att Järnvägsmuseum, som hade dåligt med resurser, inte behövde lägga alltför mycket tid på att jaga gamla järnvägsbilder. Det skötte Stig Nyberg bättre!

Till yrket var Stig Nyberg ekonomidirektör vid ett stort verkstadsföretag i Göteborg. Han var dessutom mycket engagerad i arbetsgivarrörelsen, där han hade flera förtroendeuppdrag. Han var ofta på möten i Stockholm.

Utan Stig Nybergs idoga arbete hade nog många av de järnvägsfoton, som vi kan glädja oss åt idag, gått förlorade.

Stig Lundin


Hela tråden: