Kan det vara infrastrukturen? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Johan Vinberg, Saturday, February 02, 2008, 23:27 (5900 dagar sedan) @ Lars-Henrik Eriksson

ULJ som jag tillhör har förvisso fått köpa in stationhusen allt eftersom och fått lägga åtskillga miljoner på spårupprustning. Men det fanns lokstall, signalsystem, sidospår, plattformar för resande, sidorpsår, etc.


Nja, det var väl både och med den saken? Någon form av signalsystem fanns i Uppsala och kanske Lenna (i dag finns på 5 av 6 stationer - både Uppsala och Lenna har nya anläggningar). Vägskydd fanns 5-6 stycken (i dag finns 22). Mötesspår saknades i Marielund och Almunge...

Jo - men det räckte för oss att komma igång med persontrafik på ett trafiksäkert sätt och kunna köra evnemangsdagar som Veterania med flera tågsätt och möten på linjen (i Länna). Det finns de som hafte en värre signalteknisk start likväl brist på sidospår som t.ex. AGJ, SkLJ, numera insomande Klippan-Ljungbyhed, ÖSLJ...vad jag just nu kan komma på i huvudet.

Hilsen
Johan


Hela tråden: