Bra poäng! (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Olle E, Sunday, February 03, 2008, 00:23 (5921 dagar sedan) @ Ante Svensson

Jag kan egentligen inte ge några patentråd till de föreningar som tycker de syns för lite. Men att lägga in nyheter här skadar inte. Personligen skulle jag vilja att fler informerade här för jag vill gärna veta vad ni andra gör! (Så du som är informationsansvarig på JTJ, släng in ett inlägg här och berätta vad ni gör!) Att jobba med hemsidan är inte heller fel, att som besökare mötas av ’Gott nytt år 2005’ är rätt avtändande. Det som jag skulle vilja säga krävs är att någon medlem intresserar sig för föreningens informationsbehov och verkligen tar sig an uppgiften.

Vi är många "fåtöljrallare" i detta avlånga land som av olika anledningar inte har möjlighet eller vill vara aktiva i någon förening, men som ändå är intresserade av att följa vad som händer vid banorna. Vi är inte bara intresserade i största allmähet, utan utgör också sannolikt en inte obetydlig del av banornas totala kundbas tillsammans med våra familjer, släktingar och vänner i olika konstellationer.
Eftersom vi inte kan vara med i varenda förening i syfte att få medlemstidningen 4 ggr/år söker vi info på nätet. Vi upptäcker då snabbt att ULJ, GHJ och i viss mån AGJ är mycket måna om att föra ut verksamheten genom frekvena uppdateringar av hemsidan i korta texter och frikostigt med bildmaterial. Detta genererar intresse, tro mig!
Det behöver inte vara supersnyggt, eller genomarbetat. Det behöver inte vara stordåd som presenteras. Hemsidan behöver inte ta jättemycket tid. GHJ hade tidigare den kanske tekniskt uslaste hemsidan som skådats, men periodvis har jag varit där flera gånger i veckan. En kort "teaser" i detta forum eller annorstdes och så vips är man där. Det underlättar rekrytering av aktiva, och skapar intresse för föreningen.


Hela tråden: