Vinghjulet som järnvägssymbol - igen (fr g:la forumet) - ? (Järnväg allmänt)

av Stefan Isaksson @, Uppsala, Sunday, December 30, 2007, 13:50 (5952 dagar sedan) @ -ch-

Jag ser just i nya boken "Järnvägen 150 År", sid 347, att det påstås att vinghjulet som (nästan) universell tågsymbol skulle vara urgammalt - 1835-40 eller sådär. Må dä...??

Jag har i många år hävdat att vissa länder/många länder väldigt länge höll fast vid loksilhuetten i stället - t ex Sverige.

Hmm... Åsikter om detta??? / KM

Bara åsikter:

1. En bra symbol ska ju vara tidlös. Ett stiliserat lok duger väl för det så snart som allmänheten har en uppfattning om hur ett typiskt lok borde se ut. Och då får loket problem, speciellt precis i järnvägens början: ska pannan vara stående eller liggande? hur ska skorstenen se ut - lång utanpåliggande historia som för The Rocket, eller den stora trattformade skorstenen för vedeldade american-lokomotiv eller? tender eller tanklok? ska hytten vara öppen eller täckt?

Precis i början var ju det enda som var karaktäristiskt för ett lok att det hade hjul och att det hade ångmaskin (vars form kunde variera högst betydligt). Inget bra grundmaterial för en stilisering. :-P

2. Är loket särskilt bra symbol för järnvägen? För lokpersonal - givetvis, men järnvägen är ju så mycket mer och lokpersonalen är ju trots allt inte en personalkategori som allmänheten har alltför mycket kontakt med; annat är det med stations- och konduktörspersonal.

Vinghjulet är en inte alltför långsökt symbol - hjul eftersom tåget var ett landfordon och hade hjul, vingarna för att symbolisera snabbheten. Jämför vingarna som attribut för guden Hermes/Mercurius. I en tid när kunskaper i latin och grekiska var självklara för den bildade överklassen, så måste just associationen till grekiska och romerska gudavärden ligga nära till hands.

3. Jag slog som hastigast upp försättsbladet på SJ 50 år. Jovisst där fanns ett vinghjul under en krona. Något stiliserat lok på lika prominent plats har jag inte hittat. Så även Sverige har använt vinghjulet länge, jag skulle tro redan från början.


1: Måste höra ihop med att lokförarna en gång i tiden ville jämföra sig med piloter (aviatörer)

Varför då? Så sent som 1929 kunde en spårvagn köra ifrån ett flygplan.
Det var väl för katten tvärtom. :-D :-D :-D

SI


Hela tråden: