Spårvidd (Järnväg allmänt)

av Lennart Petersen, Monday, January 26, 2015, 20:33 (3349 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Nej det var inspikning av befintligt spår när det gäller ÖSlJ!

Nej det var det inte.
För den första linjen Läggesta Ö-Mariefred så såldes befintliga räler och nya smalspårsräler lades på befintliga slipers.
Under årens lopp byttes normalspårsslipers ut mot smalspår.
För nybyggnad Marielund-Läggesta Södra (med bron) byggdes allt nytt och likaså för sista omläggningen av banan till Läggesta nedre
För Läggesta-Taxinge Näsby användes banvallen men med smalspårsräler och med smalspårsslipers.
Att bara spika in befintliga normalspårsräler är ingen bra lösning eftersom dessa räler ger en stum och dålig gång för smalspårsfordon.
Och att sälja normalspårsrälerna 1966 visade sig vara en mycket god affär för det ÖSLJ som då hade små resurser.
Minnesskriften "Östra Södermanlands Järnväg 1966-1976" rekommenderas.


Hela tråden: