Sovvagn Stockholm Moskva (Järnväg allmänt)

av Lennart Petersen, Tuesday, January 27, 2015, 20:53 (3370 dagar sedan) @ Johan Tengroth

lite of topic. Hur lång och bred var den aktuella vagntypen?. Har för mig att den var betydligt tyngre en de Svenska vagnarna.

Det var tunga saker i Joakim Petersen: "Schlagader einer Nation" hittar jag uppgifter att de vagnar av modern typ som man började bygga efter kriget vägde ca 60t men man lärde sig vartefter att använda lättare material så man fick ner vikterna till 50-53t.
För trafik västerut användes två olika typer, för Berlin,Oslo,Stockholm kunde man använda vanliga breda vagnar med rysk bredd 3058mm.
Av strategiska skäl hade man anpassat linjerna fram till och sträckor i DDR till rysk profil och på vägen upp till Sassnitz blev det vägen över Neubrandenburg som användes . Man ser på bilder hur bredare de ryska vagnarna är när de går tillsammans med DR och Mitropavagnar
Men för trafik mot Västeuropa väster om Berlin användes smalare vagnar med UIC-profil bredd 2883mm och vikt 52t.
Dessa smalare vagnar kan ju också då och då ha gått på Stockholm och Oslo men vad jag minns så var det nog mest breda vagnar vilket antagligen uppskattades av de resenärer som hade med sig jättebagage och det blev en gnutta mer utrymme.


Hela tråden: