Trafikplatssignatur? (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Wednesday, January 28, 2015, 16:41 (3374 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

OBS att [i]signaturer [/i]är [b]förknippade med [/b]en viss [i]tidsperiod[/i]!

Man kan skilja på två skäl till ändring:
a) 1906 års stavningsreform. T ex förändrades Näfverkärret (Fagersta-Frövi)
till Näverkärret och dess signatur från Nf till Nkt. Flera gammalstavade signaturer levde dock kvar länge, då de var invanda anropssignaler på morsetelegrafen. Ännu har vi ju kvar Cr resp. Ck för Kristianstad (C)
resp. Karlskrona (C).
b) Sammanslagning med annan järnväg - om signaturer sammanföll. Mest känt är
givetvis förstatligandet men även inom privatbanevärlden kunde sådant ske.
Hjortkvarn hade på den "rena" NÖJ-tiden signatur Hn. Vid TÖJ bildande 1930
sammanföll detta med MÖJ:s signatur för Hästholmen, varför Hjortkvarn tilldelades Hj. Vid förstatligandet "krockade" detta med Hjulsbro, där SJ låtit
ÖCJ signatur kvarstå oförändrad.
Vid DJ ändrades de flesta signaturer vid samgåendet med BJ på 1940-talet.

Så länge Järnvägsinspektionen fanns, fastställde den namn och signaturer. Nytt var nu att ALLA trafikplatser skulle ges geografiska namn, även tillfälliga platser. SJ hade tidigare godtagit t ex "växel vid km 000,000".
Järnvägsinspektionen brukade be berörd kommun om namnförslag. På platsen visste man bäst vilka namn som var gångbara hos t ex Räddningstjänsten.


Hela tråden: