Fordon och tågsammansättningar runt Hudiksvall 40-tal (Fordon: vagnar)

av Peter K, Wednesday, January 28, 2015, 19:43 (3366 dagar sedan) @ Sven Bårström

Beträffande loket vill jag utesluta A3-orna nr 1509 och 1510 (f d OKB 24, 25). Normalt hade de specialdesignade treaxliga tendrar (litt C2 vill jag minnas), medan bilden ju visar på en C-tender av SJ standardtyp. Men jag vill tro att några av de sexkopplade A-loken tidvis gått med sådana tendrar. L-lok lär väl också ha gått på f d OKB, men knappast i snälltågen. Så jag håller en liten slant på ett A-lok med C-tender. Eller möjligen ett B-lok med sådan tender. Jag kan inte tyda bilden tillräckligt bra.
På den främsta personvagnen tycker jag mig kunna läsa klassiffrorna 2, och då är det absolut en B04a. Dessa vagnar byggdes som B03 med öppna plattformar 1902 - 1906 och byggdes om med täckta övergångar under 1920-talet. C08 och R02 är typiska för 20-talets vagndesign (men de introducerades något tidigare).
Sven B

Kan hålla med dig om att det ser ut som en tvåa i alla fall i hitersta änden på vagn 2.
Vagnen verkar ha lanternintak och kanske även plåtklädsel. Men fönstrena stämmer inte med Bo4a.
De hade 6 stycken dubbelfönster + ett toalettfönster i var ände. Ser inte så ut här.

Angående loket, nog ser det ut som en C/L-tender. Vilka A- och B-lok hade det vid den här tiden?
A6 har jag inte hört talas om på OKB, så det tror jag inte.

Kan vi ringa in årtalet kanske det går att ta reda på?
Vagnarna saknar gavelstegar tycker jag det ser ut som. Och märkningen har inte satts på plåtar i vagnarnas vänstra hörn. Efter -43 och före -53 känns det som.


Hela tråden: