Stockholm C 1965 och Mjölkcentralen - bilder? (Fotografier/bildfrågor)

av Lars-Erik Larsson, Thursday, January 29, 2015, 16:49 (3374 dagar sedan) @ Arne

Vet bara att viss mjölktappning från vagn till MC direkt på Torsgatan HAR förekommit men inte ngt närmare eller NÄR...


Intressant logistikproblematik med mjölktavtappningen! Fanns det en särskild rörledning från spårområdet och under Torsgatan till MC? För det fanns ju inget spår direkt in i byggnaden vid Torsgatan.

Vad jag minns körde däremot vanliga tankbilar med mjölk in i byggnaden via en stor portal i gatuplanet. Men bilder borde väl finnas av hela den här verksamheten. Om inte på Samlingsportalen så borde väl Arla ha något arkiv från Mjölkcentraltiden. Eller så kanske Stadsmuseet har bilder?! :-)

Jag tvivlar på att direkt tappning från järnväg till MC på Torsgatan har förekommit. Under 1950- och 1960-talet gick eller cyklade jag ofta pga. järnvägsintresset längs Torsgatan förbi mejeriet och har aldrig sett något sådant. Jag har även letat efter någon röranslutning vid spåren närmast gatan utan att hitta någon.

Mjölk från landsorten levererades tidigt, långt före Enskedemejeriets tid, med tåg till Norra station, Stockholm N, där det lär ha funnits en speciell mjölklastkaj. Först kom mjölken dit i kannor och senare även i tankvagnar. Omlastning skedde alltså där till last- resp. tankbil för vidare transport till mejeriet på Torsgatan. Detta har jag bara läst mig till och har ingen egen minnesbild av.

När det gäller intransport av mjölken till Torsgatsmejeriet så fanns det en mycket liten "lastkaj" med slanganslutningar på byggnadens utsida längs Kammakargatan i hörnet och bara några få meter från Torsgatan. Tankbilarna kom normalt norrifrån på Torsgatan innan de svängde runt hörnet in på Kammakargatan.

Leveranserna in på gården, tror jag mig minnas, bestod av den mjölk som levererades direkt från bonde till mejeriet i de fyrkantiga 50 liters mjölkkannorna.


Hela tråden: