Motorvagn Xo5 20 (Järnväg allmänt)

av Jan-Anders Wihrén, Monday, March 02, 2015, 13:08 (3340 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Här kommer så min bild (hittar just nu bara en) av Tjv 626289 II D 6 Ms i Kristinehamn 1967-04-08. Observera att vagnen fortfarande är märkt SJ 20 och jag tycker mig också se littera Xo5. Kanske vagnen fick behålla sitt nummer 20 när den kom till SNJ och att SJ efter återtagandet tog bort N och flyttade J (se annan tråd). Vid den här tiden var jag engagerad i reseledningen för SJK Skåne och vi försökte få ner vagnen till Malmö för att köra en tur Malmö - Ystad - Eslöv. I ett brev från SJ Örebro driftdistrikt 7/8 1967 fick vi svar att det skulle gå bra att få ner vagnen till Malmö med plogen bortmonterad för en kostnad av 1 500 kr tur- och retur. Vidare hänvisades till resekonsulenten i Malmö för prisberäkning m.m. att själva utfärden med vagnen. Egon Jonsson vid driftdistriktsexpeditionen har undertecknat brevet, som jag fortfarande har kvar. Tyvärr blev det inget av med detta och jag minns inte nu om det var totalkostnaden som blev för hög eller om det var något annat.
[image]


Hela tråden: