Länk till göteborgska hamnbilder (Järnväg allmänt)

av Affe, Wednesday, March 04, 2015, 12:34 (3339 dagar sedan) @ BD

Detaljer från Packhusplatsen i slutet 1980-talet från boken ’Göteborg i äldre och nyare tid’ från år 1902, som Thomas Helin nämner i ett tidigare inlägg.

[image]

Det är vagnar från BJ som syns i förgrunden.
-
[image]

Lägg märke till vagnvändarskivan i bakgrunden och "pissoaren" i bildens mitt.
-

Den fullständiga originaltexten under hela bilden.

Utsikt från Kvarnberget åt sydväst öfver Packhusplatsen med Tull- och Packhuset vid midten af 1880-talet.

Ännu på 1850-talet utgjordes sträckan mellan Stora bommen och S:t Eriks hörn af ett oordnadt, med rester af gamla fästningsverk belamradt område, som först vid slutet af samma årtionde började planeras och utfyllas samt förses med strandskoning.
Å 1855 års karta (sid. 18) synes den dåvarande belägenheten. Kajen var ännu icke utlagd, och den enda tilläggsplatsen därstädes bestod af en närmast norr om Stora bommen utlagd mycket smal träbro, som krökte sig mot Stenbron. Strax norr om denna träbro uppfördes 1864 Tull- och Packhuset i st. f. gamla Tullhuset vid Norra hamngatan. Ritningarna voro uppgjorda af arkitekten A. Heilborn.
Byggnaden, som är klädd med klinkert och ornerad med sand- och täljsten, inrymmer utom tullverkets lokaler äfven Hamnkontoret.
Efter en 1887 företagen tillbyggnad öfverbyggdes packhusgården 1890. Den Tullhuset omgifvande platsen fick 1883 namnet Packhusplatsen och kajsträckan norr därom Packhusgatan, där tvänne varuskjul uppfördes 1890.

Bilden här ofvan visar en vidsträckt utsikt öfver hamnen. På andra sidan Tullhuset och Stora bommens hamn utskjuter den 1844-1845 byggda Stenbron; därutanför ligger revieret, som omgifver den inre eller förr s. k. Nya hamnen, och i bakgrunden Hisingslandet med sina upplag och verkstäder.

Mvh Affe


Hela tråden: