Framände - A/B ände (Fordon: lok)

av Bertil Bengtsson, Wednesday, March 04, 2015, 15:38 (3334 dagar sedan) @ BM

Det här är något knepigt och jag kan inte heller allt. Förbränningsmotorns placering, ja, och transformatorns placering - ja. Men några lok har/hade transingen precis mitt i loket: Ma, Mg, F, Ra, Rb, Rc, Bk, Bg, Bs, Bt. Om det då är kompressorn som styr - ja, men Ma och Mg har två kompressorer, en i vardera änden. Då är det tydligen huvudbrytarens läge som styr. F-lokens A-ände är INTE där brytaren finns, så det är måhända kompressorns?
Hur gjorde man med dieslar med två motorer, en i vardera änden (och förmodligen med var sin kompressor)? Säg, SJ V2 och Ä1. Malmbaneloken bestod ju av två identiskt lika kortkopplade lok, det var väl lokhalvan med det låga numret som blev "A". Jag har inte forskat i ämnet...
När GM/EMD G12 7707 kom till Sverige, fick den slickepinnar i korta änden, eftersom loket var amerikanskt och amerikansk norm fick gälla. Men när SJ köpte loket, blev så småningom T42 205, flyttade man genast slickepinnarna.
Berra


Hela tråden: