Dubbla Z4p Burgsvik Gotland (Historiskt material)

av Granis, Thursday, March 05, 2015, 21:05 (3333 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Härlig bild det där :-) Z4p 256 och 258 kom nya till Gotland hösten 1950, men flyttades till fastlandet redan fyra år senare. 256 skrotades 1975, medan 258 finns bevarad hos WFJ. Lokomotortrafiken på Gotland blev ganska omfattande -även i persontrafiken till en början- och multipeldrift inleddes där tack vare att man aldrig fick några starkare diesellok (Tp t ex) och f f a bettrafiken stundtals kunde bjuda på ganska tunga tåg. Dessa båda lokomotorer var dock aldrig multipelkörbara, så här har det alltså handlat om gammal hederlig dubbelkoppling (med två förare alltså!)

Just till Burgsvik gick annars multipelkopplade Z4p med persontåg fram till mars 1952, och även några år därefter förekom lokomotordragna tåg såväl dit som norrut från Visby. Men rimligen med bara en Z4p då (eller; om detta är -54?). 1953 var sista året med regelbunden ’daglig’ ånglokstrafik på Gotland, och ’Romabanorna’ (fd SlRJ och KlRJ) lades ned samma år. Och från då började tågtrafiken rejält att minska på Gotland.... Mer om allt detta kan läsas i boken om Statens Järnvägar på Gotland.

/ L G


Hela tråden: