Dubbla Z4p Burgsvik Gotland (Historiskt material)

av Kjell Aghult, Friday, March 06, 2015, 07:20 (3333 dagar sedan) @ Granis

Just till Burgsvik gick annars multipelkopplade Z4p med persontåg fram till mars 1952, och även några år därefter förekom lokomotordragna tåg såväl dit som norrut från Visby. Men rimligen med bara en Z4p då (eller; om detta är -54?). 1953 var sista året med regelbunden ’daglig’ ånglokstrafik på Gotland, och ’Romabanorna’ (fd SlRJ och KlRJ) lades ned samma år. Och från då började tågtrafiken rejält att minska på Gotland.... Mer om allt detta kan läsas i boken om Statens Järnvägar på Gotland

Jag har läst Martin Ragnars goda bok men köpte den inte. I graferna kan dock ses att Z4p-dragna persontåg till Burgsvik gick vid veckoslut t o m
1957-06-01, d v s 1956 års tågplan ut. Lokomotortågen hade ca ½ tim längre gångtid än motsvarande rälsbusståg. Z4p-tågen till Lärbro (M och F) hade annan karaktär, då de var blandade tåg med godslossning etc på mellanstationerna. De
hade också ca ½ tim längre godståg än rälsbussarna.

Kvarvarande reguljär spårbunden godstrafik på Gotland inställdes fr o m 1958-01-01, därefter förekom bara behovstrafik.

Lokomotordragna persontåg har förekommit också i några fler småförbindelser, t ex Falkenberg-Älvsered och Klippan-Eslöv.


Hela tråden: