Elektrisk belysning på B-loken - Varför likström (Järnväg allmänt)

av BD, Friday, March 06, 2015, 16:19 (3332 dagar sedan) @ ufo

Efter att ha konsulterat min morbror med lång erfarenhet av både likström och växelström i fartyg, inbillar jag mig att en stor fördel med likström jämför med växelström är att just glödlampor håller längre.

Nu är det ju också sant att tillgången på robusta, små och lämpliga likriktare var något begränsad runt omkring år 1900.

Och jag instämmer i alla andra bra tekniska skäl till att inte använda växelströmsgeneratorer på den tiden.

Simma lungt.

Med egen erfarenhet av lik- och växelström ombord kan jag inte tillräkneligt kraftig framhålla växelströmmens förträfflighet. For en tid i en båt med likström som var byggd i Tyskland under kriget och hade ledare av galvaniserade järntrådar omspunna och isolerade med tjärpapper och omspunnen med ståltrådstrumpa. Det första man tittade på när man kom ner i maskin var på om någon jordfelslampa lös.
Med växelström 440 V 60 Hz var det enda problemet under tre år att en diod för magnetiseringen av en generator "sa upp sig".


Hela tråden: