Järnvägen på High Chaparall ?? - poäng (Järnväg allmänt)

av Ante Svensson, Sunday, February 03, 2008, 16:09 (5920 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Svårt, men: Jag tycker det finns olika typer av "kringaktiviteter". Dels sådana som inte tillhör banan i sig men som antigen råkar finnas där eller som valt att placera sig på platsen därför att man inser att tågresenärerna är poteniella kunder, dels sådant som banan fixat till för att folk ska ha mer att göra. De förstnämnda är inget att orda om, de är bra om de finns. De sistnämnda däremot kräver eftertanke.

Som aktiv på en bana hör man ibland de mest häpnadsväckande uttalanden i stil med dem Kurt listar ovan. Vi gjorde en enkät i somras och fick bl a ett svar där en snubbe ville vi skulle fixa till lite sevärdheter, bland annat i form av VIlla Villekulla i miniatyr. En annan tyckte vi hade gjort ett bra jobb sånär som på en punkt; hon hade förväntat sig en rundbana och ville ha en sådan. Hon skulle mycket väl kunna tänka sig att åka med oss igen -om vi fixade en rundbana först. Åkej, vad betyder detta?

Jag tror att man ska jobba med det man är bra på, dvs tågen. En grundförutsättning är "handla-fika-kissa, dvs att ha en butik, café och toalett, det vinner man mycket på och det har de flesta idag. Däremot har jag fått höra av många av våra besökare att de vill veta vad de ser. De har ingen susning om varför vi kör just i Dalhem, vilka tåg vi kör med, om det funnits järnväg på Gotland etc. De åker hem utan att ha susning om detta om man inte berättar det för dem. Därför är saker som museer, guidning, infotavlor etc. viktiga för att skapa en förståelse för varför man överhuvudtaget finns. Vi bakade in en guidning vid Eken helt enkelt för att förlänga resan en smule innan nya bandelen kom till. När vi sen kom vidare så övervägde vi vad vi skulle göra med infostoppet vid Eken men vi valde att behålla det och det har nog visat sig vara riktigt. Det ÄR viktigt att prata om sockerbruket i Roma för att sedan kunna peka på en radda betvagnar och säga; "betorna transporterades till Roma i sådana där vagnar, dragna av det HÄR loket". För min upplevelse är att folk lyssnar om man ger dem känslan av att det finns något att berätta. Vi har fått feedback från besökare som sagt att de tidigare åkt ångtåg från A till B. Vid B gjordes rundgång och sedan åkte man tillbaka till A igen. Sen var resan slut, familjen hade åkt ångtåg men något nytt hade man inte lärt sig. De hade pratat lite med dem som jobbade men ingen hade berättat något om banan, loket, vagnarna etc. Möjligen fanns det en guidebok i shoppen men ungarna ville hellre ha glass. Dessa besökare har ett latent intresse och är viktiga som nöjda kunder. De här som vill ha minigolfbana/tågöverfall/hoppborg etc kommer man aldrig att kunna tillfredsställa och går man dem till mötes för mycket så skrämmer man bort de andra.


Hela tråden: