Någon som vet. Villkor för nybyggnad av lok under VK II? (Järnväg allmänt)

av BD, Monday, March 23, 2015, 15:24 (3321 dagar sedan)

Som de flesta troligen känner till anskaffade 1942/43 TGOJ två lok som SJ litt Gb med förstorad tender och SWB tre B-lok enligt SJ konstruktion men med en tender av NOHAB konstruktion.

Var det måhända ett krav för tilldeling av konstruktionsmaterial att loken byggdes till en SJ modell?

Ett annat fall var på sin tid att SJ Militärbyrå invände mot BJ ursprungliga konstruktion av ellok litt O och fordrade max axellast 18 ton med hänvisning till att loken i händelse av ofärd skulle kunna användas på andra linjer än GDGs.
Loken byggdes då med korg av lättmetall men senare med stålkorg.
Har på annat håll läst att krigare utanför eget område använder sig av tumregeln att det går bra att använda axellast = rälsvikten/2 uttryckt i ton.
BJ och GDJ använde räls av preussisk typ med 45 kg/m och kunde utan vidare tåla STAX 20.


Hela tråden: