F-lok, skillnad mellan förserie och serielok. (Fordon: lok)

av BE, Monday, April 13, 2015, 06:58 (3300 dagar sedan)

Jag har kommit över en bok, teknisk beskrivning elektrolok F. Boken beskriver lokets tekniska uppbyggnad och funktion vad gäller det elektriska systemen, motorer, tryckluftsystem, kontrollsystem, hjulxalar/boggier etc. I boken framgår att vissa skillnader finns mellan den första serien (621-632) och den sista serien (694-702). Exempelvis har den första serien en huvudströmbrytare av "knivtyp" medan den sista serien har en "vridbrytare". Det som förundrar mig är att i bokens inledning poängteras att den inte är applicerbar på dom första tre provloken 601-603. Att dessa skiljde sig från serieloken i visst avseende är ju känt, bl.a. med tre frontrutor och raka buffertblakar, men uppenbarligen måste dom även ha skiljt sig avsevärt vad gäller övrigt rent tekniskt. Jag tänker då på elutrustning, motorer, tryckluftsystem etc. Det hade varit intressant om någon kunde kasta lite ljus över detta. Kan det ha varit så att dom som hade förmånen att få framföra "litt F" visste att när man fick ett av provloken så gällde lite andra parametrar och handhavandeformer. Tyvärr finns ju idag inget av dom tre första loken bevarat, så endast minnesbilder kan förhoppningsvis ge svar på mina funderingar.


//Björn


Hela tråden: