Smygehamn - Erik Grahn (Järnväg allmänt)

av Anders Sandgren, Tuesday, April 14, 2015, 09:47 (3272 dagar sedan) @ MAWJ1

Min morfars bror Erik Grahn var stationsföreståndare här 1950-54 varefter han flyttade till Solberga där han hade motsvarande postering till pensionen 1959.
Han var född i Nässjö i de personalbostäder som fanns på den s.k Sikudden mellan bangården och Runnerydssjön ungerfär i höjd med kv Björnen. Hans far Robert Johansson Grahn var stationskarl/bromsare på SJ sedan 1880 och fanns kvar i SJ's tjänst fram till ca 1918 då han pensionerades men hade annan bostad från ca 1902 när familjen troligen var för stor för bostaden. Sikudden revs vid bangårdsutvidgningen 1910-1920.
Erik Grahn började sin SJ-bana i Nässjö men flyttade så småningom till Stockholm där han var kontorist på kontrollkontoret fram tills flytten till Östratorp/Smygehamn. Orsaken till flytten var att hans dotter flyttat till Malmö och det passade bra att ha föräldrarna på litet närmare håll när hennes barn var små. Även hans syster Anna (gift Lassen) bodde i Malmö om jag minns rätt. Min morfar Eskil bodde hela livet i Nässjö.
Erik Grahns grav togs bort från Anneforskyrkogården i Nässjö förra året men Robert Grahns familjegrav finns kvar. Jag har aldrig sett några bilder från hans tid i Smygehamn men de kanske finns i något av familjens album.


Hela tråden: