F-lok, skillnad mellan 621 - 632 och 694 - 702 (Fordon: lok)

av NOR, Tuesday, April 14, 2015, 14:31 (3297 dagar sedan) @ BE

Jag har kommit över en bok, teknisk beskrivning elektrolok F. Boken beskriver lokets tekniska uppbyggnad och funktion vad gäller det elektriska systemen, motorer, tryckluftsystem, kontrollsystem, hjulxalar/boggier etc. I boken framgår att vissa skillnader finns mellan den första serien (621-632) och den sista serien (694-702). Exempelvis har den första serien en huvudströmbrytare av "knivtyp" medan den sista serien har en "vridbrytare". Det som förundrar mig är att i bokens inledning poängteras att den inte är applicerbar på dom första tre provloken 601-603. Att dessa skiljde sig från serieloken i visst avseende är ju känt, bl.a. med tre frontrutor och raka buffertblakar, men uppenbarligen måste dom även ha skiljt sig avsevärt vad gäller övrigt rent tekniskt. Jag tänker då på elutrustning, motorer, tryckluftsystem etc. Det hade varit intressant om någon kunde kasta lite ljus över detta. Kan det ha varit så att dom som hade förmånen att få framföra "litt F" visste att när man fick ett av provloken så gällde lite andra parametrar och handhavandeformer. Tyvärr finns ju idag inget av dom tre första loken bevarat, så endast minnesbilder kan förhoppningsvis ge svar på mina funderingar.


//Björn


De tre provloken, F 601 - 603, var sinsemellan väldigt olika både vad gäller den elektriska biten som den mekaniska. Elloksboken beskriver väl det mesta om dom, det finns även en artikel i tidningen Tåg (nr 3 1972) av René Sjöstrand.

Första serien F-lok, 621 - 632 var en vidareutveckling av de konstruktioner som provats på lok 601 och 603.

Andra serien F-lok, 694 - 702, var lika den första serien så när som på att dom fick en ny typ av huvudströmbrytare samt att dom nog var de första elloken som fick tyfon istället för vissla.

Det du nämner om huvudströmbrytare av knivtyp respektive vridbrytare är stämmer ej. Det är lokens högspänningsfrånskiljare som avses. Högspänningsfrånskiljaren används för att kunna skilja ifrån en strömavtagare vid felaktighet på denna.

På F 621 - 632 var från början huvudströmbrytare av typen HTJP med en liggande brytkammare, på dessa lok fanns en knivfrånskiljare placerad invid varje strömavtagare där man kunde skilja bort strömavtagaren elektrisk med manöverstången när man stog utanför loket. Loken byggdes senare om så dom blev lika som 694 - 702.

På F 694 - 702 kallas huvudströmbrytaren för HTLJ och har en vertikal brytkammare, denna har två vridbara frånskiljare (en för varje strömavtagare) placerade precis invid brytaren och som manövreras innifrån maskinrummet.

NOR


Hela tråden: